W okresie od 10 października do 15 listopada br. Powiatowy Urząd Pracy w Mławie przeprowadził badania ankietowe wśród pracodawców podczas bezpośrednich kontaktów oraz poprzez pocztę elektroniczną. W sumie wpłynęło do naszego Urzędu 120 ankiet.
Ankietowani podali, że zatrudniają 7734 pracowników, w tym 2278 cudzoziemców. Można zaobserwować znaczny udział pracowników z innych krajów w ogóle osób zatrudnionych w mławskich przedsiębiorstwach. Jest to spowodowane deficytem krajowych kandydatów do pracy oraz dużym napływem imigrantów na teren naszego powiatu. Wzrost zatrudnienia zadeklarowało 81 pracodawców (68%). Przedsiębiorcy wykazują przede wszystkim braki kadrowe w branży przemysłowej, budowlanej, handlowej, ochrony zdrowia, fryzjerko-kosmetycznej, administracji państwowej i wymiaru sprawiedliwości, dziennikarskiej, finansów i ubezpieczeń, transportowej i gospodarki magazynowej. Aż 86 pracodawców (72% ankietowanych) zwróciło uwagę jakie kwalifikacje i umiejętności, które powinien posiadać potencjalny pracownik. Przedsiębiorcy wykazywali oczekiwania co do wykształcenia, dyplomów i certyfikatów oraz uprawnień zawodowych i doświadczenia w konkretnej branży. Nadrzędnym dla nich oczekiwaniem są: chęci do pracy, nauki oraz zaangażowanie i sumienność.
Zdecydowana większość – 81% ankietowanych potwierdziła, że osoby zgłaszające się na rozmowę rekrutacyjną są odpowiednio do niej przygotowani. Posiadają m. in. CV lub inne dokumenty aplikacyjne, zastrzeżeń nie budził również wygląd zewnętrzny kandydatów (35%). Spośród 120 pracodawców 84 podało, że osoby zgłaszające się na rozmowę wiedzą na jakie stanowisko prowadzona jest rekrutacja. Zauważalne jest to, że osoby bezrobotne powinny lepiej przygotowywać się do rozmowy kwalifikacyjnej, ponieważ tylko raz można zrobić dobre wrażenie.
Jeżeli chodzi o znajomość programu kompleksowego wsparcia rodziny ,,Za życiem" to 67 pracodawców (56%) wykazuje znajomość programu. Tylko 6% ankietowanych zatrudnia opiekuna osób niepełnosprawnych. Otwartość do elastycznych form organizacji czasu prac lub pracy zdalnej zadeklarowało 34% przedsiębiorców. Z danych pozyskanych od ankietowanych wynika, że 33 osoby zatrudnione korzystają z możliwości pracy zdalnej czy elastycznych godzin pracy.
Nasz Urząd oferuje wsparcie dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy oraz pracodawców. Największym zainteresowaniem wśród ankietowanych cieszą się finansowe formy wsparcia. W tej kategorii na pierwszej pozycji pojawiła się inwestycja w rozwój kwalifikacji i umiejętności pracodawców i pracowników finansowanych z KFS (50%). Dużym zainteresowaniem cieszą się również doposażenie stanowiska pracy (49%), prace interwencyjne (38%). Pracodawcy chętnie korzystają z pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego (46%) oraz możliwości zorganizowania stażu (39%).
Pozyskane przez Urząd dane pozwolą lepiej zaplanować działania na przyszły rok, właściwie ukierunkować środki finansowe na konkretne obszary, na które jest zapotrzebowanie wśród pracodawców. Planujemy skoncentrować się na wsparciu już istniejących firm. Zachęcamy pracodawców do korzystania ze wsparcia w ramach Akademii Biznesu, aby móc zwiększyć konkurencyjność, pozyskać dodatkowe środki na rozwój działalności, czy rozszerzyć kontakty biznesowe Przekonujemy także osoby bezrobotne do korzystania z form pomocy w postaci m.in. jednorazowych środków na działalność gospodarczą czy bonów na zasiedlenie. Prowadzone badanie ankietowe cieszyło się dużym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców. Dziękujemy za zaangażowanie. Jest to inicjatywa którą przeprowadzamy corocznie celem zbadania lokalnego rynku pracy oraz zapotrzebowania pracodawców.
MK