Powszechnie panująca opinia na temat załatwiania spraw w polskich urzędach związanych z zatrudnianiem cudzoziemców jest bardzo zróżnicowana. Wiele słyszymy o tym, że oczekiwanie na zezwolenie na pracę trwa miesiącami, do urzędów bardzo trudno jest się dodzwonić a na miejscu są duże kolejki. Niektóre urzędy wprowadziły system internetowy za pomocą którego rezerwujemy termin wizyty u urzędnika. Jednak często sprawa nie jest załatwiona po jednej wizycie, a  czas oczekiwania na kolejną trwa około miesiąc. W związku z tym, postanowiliśmy przeprowadzić rozmowy z pracodawcami, którzy zatrudniają cudzoziemców za naszym pośrednictwem i zweryfikować jakie jest ich zadowolenie z naszej obsługi i czasu jej trwania. Rozmowy miały na celu także uzyskanie wiedzy na temat ewentualnego wprowadzenia zmian w tutejszym urzędzie czy reorganizacji.
W rozmowach z pracodawcami zatrudniającymi cudzoziemców, z różnych branż dowiadujemy się, że są bardzo zadowoleni z obsługi. W opinii Pani Alicji Lewandowskiej zatrudniającej w branży budowlanej  „ wszystko idzie sprawnie, zawsze dopytujecie jeśli coś jest do wyjaśnienia, nigdy nie odsyłacie klientów". Pan Hajk Dallakjan zatrudniający kucharzy w kuchni gruzińskiej w warszawskiej restauracji ceni sobie możliwość przesyłania wniosków drogą elektroniczną „przyjeżdżam do Mławy tylko po odbiór dokumentów, wszystko sprawnie załatwiam elektronicznie, jak coś trzeba wyjaśnić to kontaktujemy się najpierw telefonicznie bez zbędnej biurokracji". Pan Jacek Budzichowski zatrudniający w branży rolno-spożywczej docenia w szczególności krótki czas oczekiwania na oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcom oraz współpracę Urzędu z pracodawcami; ponadto mówi „jestem bardzo zadowolony z obsługi i kompetencji pracowników". Pan Zdzisław Bartkowski zatrudniający na fermach drobiu podkreśla „zawsze mogę liczyć na waszą pomoc, mówicie konkretnie co, gdzie i jak wysłać czy wypełnić" Podsumowuje  mówiąc „współpraca układa się doskonale".
Rok 2018 był przełomowy w zakresie zatrudniania cudzoziemców. Zmiany jakie wprowadziła znowelizowana ustawa o Promocji Zatrudnienia i Instytucjach Rynku Pracy spowodowała wyodrębnienie w Powiatowym Urzędzie Pracy w Mławie osobnego stanowiska do realizowania nowych i kontynuowania dotychczasowych zadań. W tym celu zostało utworzone wieloosobowe stanowisko ds. cudzoziemców, które zajmuje się: zezwoleniami na pracę sezonową cudzoziemców, oświadczeniami o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcom, informacjami starosty na temat możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawców na lokalnym rynku pracy oraz Unijnym Pośrednictwem Pracy- EURES.
Początkowo w Powiatowym Urzędzie Pracy w Mławie rozpatrywanie wniosków dotyczących pracy cudzoziemców trwało około 7 dni roboczych ze względu na konieczność utworzenia zupełnie nowych wzorów dokumentów, wezwań czy decyzji oraz usprawnienia całej procedury i przede wszystkim merytorycznego przeszkolenia pracowników. Część wątpliwości związanych z rozpatrywaniem wniosków wymagały wyjaśnień i wytycznych ze strony Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej. Wiele spraw wymagało także konsultacji prawnych,  co przyczyniało się do dłuższego rozpatrywania wniosków. Natomiast z biegiem czasu i nabrania doświadczenia procedura skracała się i ostatecznie rozpatrzenie sprawy trwa do 2-3 dni roboczych.
W 2018r. wieloosobowe stanowisko ds. cudzoziemców rozpatrzyło 26 wniosków na zezwolenie na pracę sezonową cudzoziemców, 1565  oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcom, wydało 3403 informacji starosty o możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawców na lokalnym rynku pracy oraz obsłużyło 578 zagranicznych ofert pracy. Aktualnie rozpatrywanie wniosków trwa do 2-3 dni roboczych. Wnioski poprawnie wypełnione i opłacone, szczególnie te przesyłane w wersji elektronicznej są rozpatrywane nawet w ciągu 1 dnia roboczego. Dlatego w roku 2019 planujemy zachować podobny poziom i w dalszym ciągu szkolić pracowników i usprawniać obsługę klienta.
 
Wieloosobowe stanowisko ds. cudzoziemców znajduje się w siedzibie tut. Urzędu w pok. nr 1 na parterze. Kontakt telefoniczny 23 654 34 01 wew. 301 lub 336.